Se senaste recensionerna här: 

https://battrenyheter.se/artikel/landskapsingenjoren-med-karlek-till-konsten-idag-har-hakan-lindskog-gett-ut-en-akvarellhandbok-och-stallt-ut-sina-malningar-over-hela-varlden/

 Curriculum Vitae  Pdf 


  Artist Statement PDF   
 
 


Jag heter Håkan Lindskog /Lin Haogan/ är målande bildkonstnär, landskapsingenjör och pedagog.
Född 1945 i Lomma kommun i Skåne. 
Landskapsingenjör 1970. Undervisade vid Sveriges Lantbruksuniversitet 1971-1986 - med ledighet för pedagogiska studier vid Uppsala Universitet  1972-73
samt som markbyggnadsingenjör - trädgårdskonstruktör och besiktningsman  vid Svenska Riksbyggen i Malmö 1978-80
Undervisade med temporära uppdrag vid KY - Kvalifcerad Yrkesutbildning i färg- form och kreativitet, Enköpings Kommun KY-myndighet, under åren 2002 - 2010

Jag skrev boken "Akvarellmålning - de viktiga grunderna" med ISBN nr 91-534-2065-9, som utgavs på ICA Bokförlag år 2000.

Curriculum vitae

Håkan “Lin Haogan” Lindskog     Imaging artist, landscape architect and pedagogue.
Born 1945 in Lomma, Skania. Landscape engineer 1970.
Taught at the Swedish University of Agriculture 1971-1986.
Has since been primarily an artist of water colour, while managing courses in
colour, shape, freehand drawing and creativity, with    water colour painting as a speciality.
The book “Akvarellmålning, de viktigaste grunderna” (Water Colour, The Basics)
ISBN: 91-534-2065-9 by H. Lindskog’s hand, was published by ICA bokförlag in 2000.


Artistic Education

Famous Artist’s course for art and commercial design 1967-1970
Målarskolan (painter’s school) Forum-ABF in Malmö 1976-1979
H Lindskog has during the years 1978-2018 participated in around 70 solo exhibitions,
as well as around the same amount of collective exhibitions.


Solo exhibitions, a selection
Galleri Engeln, Lund 1980
Galerie Tellus, Lomma 1981
Kurgarten Bad Honnef, Tyskland 1981
Galeri Kramy Dominikanskie, Krakow Polen 1981
Galleri 101, Malmö 1981
Galleri Tittenté, Svedala
Galleri Nykvarn, Enköping 1981,84, 88, 92, 96, 2000 - 2013
Galerie Peppers, Linz am Rhein Tyskland 1989
Galerie 9 Celle, Tyskland 1990
Rathaus Munster, Tyskland 1985
The Norwegian Church, Singapore
Galleri Norrljus, Umeå 1996 
Greenleaf Gallery, Nags Head USA 1993
Galleri 111:an, Lomma 1998
Galleri Abrahamsgården, Norberg 1994, 2010
Galleri Mollbrinks Konst, Uppsala 1996
Galleri Smedbyn, Huskvarna 1997
Galleri Wallenfels, Kiel Tyskland 1989
Galleri Kammaren, Stockholm
Galleri Inre Rummet, Skövde
Galleri Hultman, Åstorp 2007, 2014
Muséet Kraften, Lomma 2015
Konstveckan/Konstrundan i Västra Skåne 1982–2016
Konstrundan i Halland 2002 - 2018
Tofta Konstgalleri, Varberg 2016
Konstliv Halland, Konstrundan i Halland 2002 – 2016
Ateljé 25, Alnarp 2016
Mariestads Kfr 2017
Galleri Målhammar, Enköping 2018
Fältströmska Gården, Falkenberg 2018
 

Collective exhibitions, a selection
Galleri Ett, Göteborg 1978
Konsthallen Lund – Lunds Kommun
Galleri Art, Puckeln Stockholm
Galleri Malen, Borstahusen Landskrona
Galleri Hamnen, Viken
Slottsgalleriet Huseby
Lilla Galleriet, Eslöv
Galerie Augstmϋhle, Monreal Tyskland
Konsthallen Landskrona
Larsson Art, Köln Tyskland
Schwedische Kunst, Trier Tyskland
Forum Galleria, Singapore
Galleri Gamla Sta´n, Helsingborg
Konstfestivalen  Natura-91 och -92, Vårgårda
Köpmansmagasinet, Smygehamn
Galleri S, Tibro
IAOCA annual exhibitions,  Kyoto Japan 1995
Sweden House, Bryssel Belgien 1998
Swedisch Art, Aalst Belgien1997
Hagasalongen, Stockholms Konstsalong 2005-2015
Casino Cosmopol, Malmö
Galerie Vanderweckene ”A la recontre de la Suède” , Visé, Belgien
Galleri Bruket, Rydebäck
Galleri Art On, Göteborg
Art Nordic, Sv Mässan Göteborg
Scanian Art Group, Kulturhuset Björnen, Åstorp 2012, 2013, 2014
SAG Lomma Muséum ”Kraften” 2014, 2015, 2016
Lomma Museum, Kraften 2008 – 2012, 2014, 2015
Galleri Maria Thorlund, Lund 2015,2017
Galleri Broby Gård, Enköping 2017

 

Purchase, presentation and public decoration
Statens Konstråd 1981
Lunds Kommun
Kungl. Ingenjörsakademien
Galerie Du Musée, Paris
 ”Konsthotellet” Hammarby Sjöstad
Bergslagsgruppen, Norberg
Pilängsskolan Lomma Kommun
Lidén-Data, Enköping
Arlanda Hotellby VIP svit, Arlanda Stad

 

Jury-rated exhibitions
1993 Center for the Art, Virginia Beach USA
1994, 1996 Vårsalong Vikingsbergs Konstmuseum Hbg
2000  Vårsalong Liljevalchs Konsthall
2000 och 2005 Höstsalong Väsby Konsthall
2004 Sommarsalong Romelegårdens Konsthall
2014 Höstsalong Galleri Hultman, Åstorp

 
Scholarships
H. Lindskog erhöll Svalövs Kommun Kulturstipendium 1994 samt  
Hagasalongens och Kreatimas stipendier 2005. Stockholms  
Konstsalong stipendium ”Publikens val” 2014.

       

Member of
SAG - Scanian Art Group, Svenska Konstnärer, Västra Skånes
Konstnärer, Konstliv Halland, BUS-Bildupphovsrätt i Sverige,
Ordförande i organisationen Konstliv Halland 2010-2018 
och i Scanian Art Group sedan 2013

 

Artist Statement 


With love for painting – 40 years of only water colour
Since my youth I have expressed myself and experimented with all known classical medias,
mainly drawing and painting.
During the last 40 years I have only worked with water colour.

Temptation of Nordic melancholy
A strong will to create aesthetically pleasing expressions comes to me from happenings,
or sceneries that cause me to meditate, dream or feel an, often semi-melancholic, atmosphere,
in the light of Nordic melancholy, cold, clarity and folklore.
Inspired by colour that is ”alive”, scent and music
I have also found inspiration in the challenge that the living,
on paper floating, water colour, with its “own will” gives me.
I receive great stimulation from the interaction between shapes,
colours, nuances, sound, scents, and not least music.

The idea becomes subject to stimulation
An, often weak, idea of an image grows successively stronger,
in the dialogue between me and my workspace.
The idea becomes exposed to experimentation and stimulation of paintbrush,
colour and water on a watercolour paper with exciting grain.

The foundation attracts dialogue
With a good paintbrush and clear water, I paint an initial colour with a few nuances
on the white paper.
The surface responds with its first expression: “This is how I turned out now –
how do you wish to continue?”
I respond again with the next shade of colour –
an action driven by my idea of the image.
The paper reacts - answers – the dialogue is in action.

To affirm the possibility to “sink into the image” I avoid visible brushstrokes,
with strokes that would, in a disturbing way, highlight the paper’s surface. 
I have narrowed down my pallet to the basic colours of yellow, red and blue.
I work in many light layers that accentuate brilliance and cleanness.

Tofta the 11th of september 2018
 
 
/Håkan ’Lin Haogan’ Lindskog/
 







 Några ord om teknik och utförande i mitt aquarellmålande.   

 Skiktmåleri.
Jag arbetar med en teknik – skiktmåleri – som rymmer många uttryckssätt.

Då jag väljer ett handgjort aquarellpapper av bomull, med mycket god limning och spännande grov grain (pappersytans struktur), kan jag måla ett stort antal skikt på varandra utan att underliggande färglager löses upp. Större bilder målar jag på papper i kvalitéer om 640-850 gr / kvm, mindre på 300 gr / kvm.

Endast tre färgtoner.
Genom att endast använda de tre ursprungligaste grundfärgtonerna – gult, rött och blått – är det möjligt att bibehålla pigmentens renhet och oändligt många färgtoner kan blandas fram, även gråtoner. Jag blandar i kopp eller med skikt på det vita papperet. 

Ljuset, det vita papperet.
Mediets transparenta egenskaper gör det möjligt att utnyttja det vita papperets genomlysningseffekt, för att ge målningen brillians och lyskraft, närbesläktad med de ofta subtila och olikfärgade luftskikt som med hjälp av ljuset – solen – ger våra ögon spännande färgupplevelser. Detta är speciellt påtagligt i olika väder och årstidsväxlingar. 

Bortom fokus.
Jag målar såväl på vått som på torrt underlag.

Det våta underlaget kan ge en känsla av otillräckligt skärpedjup, som när partier i ett fotografi är ofokuserade, en mjukhet och färgfördrivningseffekt som subtilt glider över i en mängd små valör och färgtonövergångar.

Det torra underlaget ger en distinktion som kan utnyttjas i kontrast mot det mjuka och undanglidande.

Formatvariation.
De format jag väljer till mina målningar varierar i nio olika storlekar, från stora bilder på 1 x 1,5 m.  -  till de minsta (som ej får annan titel än ”Bagatell”) vars bildyta endast är  10 x 12 cm    (tidigare 8 x 10 cm).

Replikserier.
Det förekommer att jag utför de minsta bilderna i serier. Dessa serier målar jag så att samtliga bilder blir så lika som möjligt. De är att betrakta som repliker till varandra. Jag kallar dem därför replikserier.

De kan ses som ett alternativ till grafiska upplagor, men får givetvis inte förväxlas med dessa eftersom replikserierna är målningar i samma teknik och utförande som i övrigt beskrivits här ovan.

 Se i övrigt kursboken: ”Akvarellmålning, de viktiga grunderna” ISBN 91-2065-9,  av H.Lindskog
utgiven på Bokförlaget ICA år 2000.

 

  Se även Kurser  




Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies. Läs mer om cookies och vår integritetspolicy